Paradigma interpretativ-simbolica ofera o noua viziune a modului de predare in educatie deoarece permite centrarea pe om ca fiinta sociala, pe relatiile interindividuale, pe exprimarea propriilor ganduri, emotii si idei.
Astfel procesul invatarii devine unul de cunoastere, accentul fiind pus pe unicitatea fiecarui elev si competentele sale, sustinand dezvoltarea personala.
Pe langa definitia generala a paradigmei simbolice, Thomas Kuhn sustine ca aceasta alcatuieste ”experiente iesite din comun”.
In domeniul psihologiei paradigma interpretativ-simbolica plaseaza realitatea in centrul perceptiei subiective a omului, acesta neputand desprinde ceea ce este de ceea ce stie.
In aceasta tehnica, competentele sunt cele mai importante, fiind alcatuite din A FACE, A STI si A FI.
Ea are rolul de a stimula participarea creativa a elevului, implicarea acestuia la curs prin studii de caz, simulari, jocuri de rol etc.
Astfel, procesul invatarii permite:
a) participarea activa a elevilor si studentilor la construirea propriei cunoasteri;
b) intelegerea expectantelor si incurajarea utilizarii autoevaluarii progresului propriu;
c) contruirea cunoasterii pe baza deprinderilor avute;
d) lucrul in echipa;
e) deciderea asupra componentei grupurilor si modul de lucru;
f) monitorizarea propriului demers de invatare pentru a intelege procesul cunoasterii si pentru a-si dezvolta strategii de invatare;
Cel mai mare avantaj al acestui demers in invatare il reprezinta dezvoltarea capacitatilor creatoare ale elevului precum si evolutia inteligentei sale la un nivel superior. Individualitatea elevului este pusa in miscare prin gandirea independenta si stimulare cognitiva. In aceasta tehnica se tine cont de interesele si de dorintele acestora.
Evaluarea, asa cum este definita de Dozier si Ehling arata insa ca aceasta paradigma este ineficienta deoarece nu asigura efectele promise si permite practicarea unor metode care se axeaza pe educatia nonformala.
In prezentarea temei "Conduita psihosociala" ne vom axa pe principiile de baza ale paradigmei interpretativ-simbolice, fiind cea mai sugestiva pentru tema de fata.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu